• Ellena

Migraine, mijn boodschapper...

Bijgewerkt op: 25 mei

Vind je luisteren leuker dan lezen? Beluister dan hier de podcastaflevering:




Of lees hieronder verder:


Migraine,


ik heb er zo vaak last van,


nog steeds.


Er is wel een groot verschil met vroeger.


Bij migraine weet ik dat ik grote stappen uit mijn comfortzone gezet heb.

Deze grote stappen hebben allerlei processen in mezelf in gang gezet.

Copingsmechanismen die proberen op de voorgrond te treden. In de podcast 'als je een rugzakje uit het verleden hebt', vertellen Kim en ik meer over hoe copingsmechanismen ontstaan.


Oude pijn die nog eens naar boven komt, faalangst, twijfel, ...


Ook nu, terwijl ik de podcast aan het opnemen ben, heb ik migraine.


Vroeger zou ik 3 dagen platgelegen hebben met een migraine-aanval.


Vandaag kan ik de informatie die binnenkomt, laten stromen. De inspiratie blijft door me heen vloeien.


Vandaar dat ik deze podcast toch opneem. Terwijl ik aan het wandelen ben. Dit geeft me rust en leidt me af van de ongemakken die ik ervaar bij zo een aanval.


Ik ga ook heel bewust elke stap die ik zet, voelen. Ik loop blootsvoets doorheen de huiskamer en voel de koude vloer door mijn voeten. Dit vergroot de verbinding met de grond.


Iets wat ik vroeger niet kon. De ongemakken gingen toen gepaard met angst en alle focus was gericht op de negatieve ervaring van zo een aanval.





Hoe heb ik deze omschakeling nu kunnen maken?


Heel wat introspectie en zelfonderzoek hebben ervoor gezorgd dat ik me bewust geworden ben van mijn saboterende patronen.

Door deze saboterende patronen te herkennen en de erkenning te geven vanwaar ze ontstaan zijn, ga ik deze patronen niet meer uit de weg.


Ik ben ze gaan zien als een deel van mij. Deze saboterende patronen horen bij wie ik ben. Ze vormen mijn schaduwkant.


De schaduwkant in ieder van ons laat zich gemakkelijker zien en voelen omdat ons brein nog altijd gemakkelijker grijpt naar de negatieve gewaarwording van het leven.


Je kan je schaduwkant echter positief gebruiken om je licht te laten stralen. Om de overschakeling te maken naar duurzaam geluk.


Dit is wat ik nu letterlijk doe met deze migraine. Door dit kwetsbaar moment met je te delen geef ik alle inspiratie door die deze migraine me geeft.


Kwetsbare moment delen met anderen doen we niet graag. Schaamte neemt het nog vaak over en we stoppen het liefst onze schaduwkant weg.


Gek eigenlijk, als je bedenkt dat we allemaal in hetzelfde schuitje zitten.

Iedereen heeft een schaduwkant.

En toch vinden we dit moeilijk om met elkaar te delen.





Wat je met je schaduwkant doet, bepaalt de impact ervan op je leven


Mijn migraine komt me altijd vertellen dat ik nog met gedachten zit die me tegenhouden, me angst geven om voluit te gaan.


Die angst komt uit mijn kindertijd. Als kind heb ik veel te grote verantwoordelijkheden gekregen die ik niet kon dragen. Die verantwoordelijkheden zorgden ervoor dat ik te grote stappen uit mijn comfortzone heb moeten zetten. Zonder de veiligheid te voelen van ouders die me ondersteunen.


Ik heb niet geleerd om kleine stappen te zetten. Ik moest mezelf zien te redden en zorgen dat alles tot een goed einde werd gebracht, het liefst zonder al te veel scheuren.


Dit deel van mijn leven heeft een plaats gekregen. De vastgeroeste patronen, echter, vragen meer tijd. In mijn leven van vandaag heb ik daar dus zeker nog eens last van.


Wat ik geleerd heb uit mijn kindertijd is dat ik ok ben met wie ik ben.

Ik heb geleerd dat ik mezelf kan troosten en dat ik voor mezelf kan zorgen.


Voor mezelf zorgen vandaag resulteert in moeiteloos een podcast opnemen en bewust niet aan mijn boekhouding beginnen, bijvoorbeeld.


Wanneer mijn lichaam in kramp gaat, ga ik enerzijds voelen en de waarom vaststellen van deze kramp. En anderzijds zelfzorg vooropstellen zodat deze kramp kan overvloeien in rust waardoor de lichamelijke ongemakken sneller verdwijnen.


Zelfzorg gaat dus altijd gepaard met:


1. het nagaan waar mijn saboterende patronen in actie geschoten zijn en wat ik nodig heb om deze patronen te doorbreken.


2. liefde. Mezelf geven wat me deugd doet op dit moment.


3. de verbinding voelen met mezelf en mijn zielsverlangen. Dit zorgt ervoor dat mijn ademhaling zijn natuurlijke flow kan gaan, waardoor de angst afneemt.

Ik verbind me met datgene wat er echt voor mij toe doet.


In mijn zielsverlangen zit mijn passie, mijn liefde, dankbaarheid en dienstbaarheid. Dit is de beste pijnstiller ooit!


Ik ben er oprecht van overtuigd dat door mezelf te verbinden met mijn ziel en mijn zielsverlangen, ik zwaardere medicatie kan vermijden.



In de 7 sleutels voor meer verbinding met je zielspad:

  • ga je ervaren hoe goed jij al verbonden bent met je eigen ziel, je kern, jouw essentie.

  • Hoe goed jij al verbonden bent met wat er voor jou echt toe doet.

  • Hoeveel impact anderen nog hebben om helemaal jezelf te zijn.

  • Je meer verbinden met je zielspad verkleint je de impact van machteloosheid en andere negatieve emoties.

  • Je gaat anders kijken naar uitdagingen en obstakels op je pad, waardoor je veerkracht ook vergroot.

  • Het geeft je de mogelijkheid om het 'groter plaatje' te zien. Het draait niet alleen om jou, het gaat ook over de andere en onze planeet.

  • Je gaat ook leren hoe je gebruik kan maken van de universele intelligentie, waardoor inspiratie moeiteloos kan blijven stromen.

  • Je merkt hierdoor dat je er nooit alleen voor staat en altijd ondersteund en gedragen wordt in alles wat je doet.


Lees hier zeker verder als je meer informatie wenst over de 7 sleutels.

En geef jezelf deze waardevolle videoreeks cadeau!


Wil je graag nog meer inspiratie?

Schrijf je dan hier in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks onze nieuwe blog en podcast in je mailbox!













49 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven